مقاله های من در نی نی بلاگ

رشد جسمی نوزادان و کودکان

1399/1/3 14:10
نویسنده : درسا
69 بازدید
اشتراک گذاری

رشد جسمی نوزادان و کودکان
رشد جسمی به افزایش اندازه بدن (طول یا قد و وزن) و در اندازه اندام ها اشاره دارد. از بدو تولد تا حدود 1 یا 2 سالگی ، کودکان به سرعت رشد می کنند. بعد از این مدت ، رشد کند می شود. با کند شدن رشد ، کودکان به کالری کمتری نیاز دارند و والدین ممکن است متوجه کاهش اشتها شوند. کودکان دو ساله می توانند عادات غذایی بسیار نامنظمی داشته باشند که بعضی اوقات والدین را دچار اضطراب می کنند. به نظر می رسد برخی از کودکان تقریباً چیزی نمی خورند که هنوز رشد و شکوفایی خود را ادامه دهند. در واقع ، آنها معمولاً یک روز کمی غذا می خورند و بعد از آن با خوردن غذای بیشتر روز بعد جبران می شوند.
در دوران پیش دبستانی و مدرسه رشد قد و وزن پایدار است. کودکان تمایل به رشد مقدار مشابه هر سال دارند تا اینکه رشد بزرگ بعدی بعدی در اوایل بزرگسالی رخ دهد.
اندامهای مختلف با سرعتهای مختلف رشد می کنند. به عنوان مثال ، سیستم تولید مثل دقیقاً بعد از تولد دارای رشد جزئی مختصر است ، پس از آن بسیار اندکی تغییر می کند تا قبل از بلوغ جنسی (بلوغ). در مقابل ، مغز تقریباً به طور انحصاری در سالهای اولیه زندگی رشد می کند. کلیه ها تا پایان سال اول در سطح بزرگسالان عمل می کنند.
کودکانی که شروع به راه رفتن می کنند ، دارای بدنی درشت هستند که شکم در آن به جلو و عقب خمیده است. آنها همچنین ممکن است کاملاً پاهای پا باشند. با افزایش سن 3 سالگی ، عضله افزایش می یابد و نسبت چربی بدن کاهش می یابد ، بنابراین بدن شروع به ظاهر لاغرتر و عضلانی تر می کند. بیشتر کودکان در این زمان از نظر جسمی قادر به کنترل روده و مثانه خود هستند.
پزشکان گزارش می دهند که چگونه کودکان نسبت به سایر کودکان سن خود را افزایش می دهند و بر افزایش وزن کودکان نظارت می کنند. از بدو تولد تا سن 2 سالگی ، پزشکان با استفاده از نمودارهای رشد استاندارد از سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، کلیه پارامترهای رشد را در یک نمودار ثبت می کنند. بعد از سن 2 ، پزشکان با استفاده از نمودارهای رشد از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) پارامترهای رشد را ضبط می کنند.

طول و قد
طول در کودکانی که خیلی جوان برای ایستادن هستند اندازه گیری می شود در حالی که کودکان روی یک وسیله مناسب مانند جدول اندازه گیری (به نام یک استادیومتر) روی پشت خود قرار می گیرند. قد در کودکانی که می توانند بایستند با استفاده از مقیاس اندازه گیری عمودی اندازه گیری می شوند. به طور کلی ، طول شیرخواران با سن طبیعی حدود 5 درصد در سن 5 ماهگی و بیشتر از 50 درصد در سن 12 ماهگی بیشتر می شوند. نوزادان به طور معمول در طول سال اول حدود 10 اینچ (25 سانتی متر) رشد می کنند ، و قد 5 سال تقریبا دو برابر طول تولد است. در پسران ، نیمی از قد بزرگسالان در حدود 2 سالگی به دست می آید. در دختران ، قد در 19 ماه تقریباً نیمی از قد بزرگسالان است.

وزن
نوزادان با دوره عادی معمولاً طی چند روز اول زندگی 5 تا 8 درصد از وزن هنگام تولد خود را از دست می دهند. آنها این وزن را تا پایان 2 هفته اول بازیابی می کنند. بعد از این مدت زمان ، نوزادان به طور معمول در طی 2 ماه اول حدود 1 اونس در روز و 1 پوند در هر ماه پس از آن به دست می آورند. این افزایش وزن به طور معمول منجر به دو برابر شدن وزن هنگام تولد در سن 5 ماهگی و سه برابر شدن در 1 سال می شود. در سال های اخیر ، کودکان بیشتری به چاقی مبتلا شده اند. برخی از کودکان در سنین پایین چاق می شوند.

دندان
زمان فوران دندان ، عمدتاً به دلایل ارثی متفاوت است. با این حال ، فوران دندان نیز ممکن است با اختلالاتی از قبیل راکت ، هیپوپیوتراریسم ، کم کاری تیروئید یا سندرم داون به تأخیر بیفتد.
دندانهای جلویی پایین معمولاً در سن 5 تا 9 ماهگی ظاهر می شوند. دندانهای جلویی فوقانی معمولاً 8 تا 12 ماه ظاهر می شوند. به طور متوسط ، نوزادان در سن 12 ماهگی دارای 6 دندان ، 12 دندان 18 ماهه ، 16 دندان 2 سال و 20 نفر از دندانهای (برگریز) کودک خود را 2 تا 2 سال دارند. دندانهای کودک توسط دندانهای دائمی (بالغ) بین 5 تا 13 سال جایگزین می شوند. دندانهای دائمی در دختران زودتر ظاهر می شوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)